Δευτέρα, 4 Αυγούστου 2014

Η αξία των μεταξύ μας διαφορών.


Όλη αυτή διαφορετικότητα η οποία μας χαρακτηρίζει, είναι εκείνη η οποία μας ενώνει κάνοντας όλους εμάς ξεχωριστούς στο κύκλο ενός συνόλου. Είναι πράγματι άξιο να βλέπει κανείς αλλιώτικους ανθρώπους να επιμένουν σωστά εκεί που άλλοι λένε λάθος την ώρα κατά την οποία ουσαστικά δεν υπάρχει γενικώς σφάλμα.

Όλο αυτό λοιπόν πανηγύρι της πολυφωνίας, μας κάνει να ξεχωρίζουμε από την αγέλη. Μας κάνει τόσο όμορφα διάφορους και τόσο αξιοπρόσεκτους που καταφέρνουμε χιλιάδες χρόνια τώρα να πολεμάμε ουσιαστικά την ανία. 


Όλο αυτό το μεσοδιάστημα της ατελείωτης νύχτας όπως έλεγε -κάπως αλλιώς- ο Καζαντζάκης που ονομάζουμε ζωή, μας επιφυλάσσει μύριες ομορφιές αρκεί να σταθούμε ικανοί να τις αναγνωρίσουμε. 

Αρκεί να κατακτήσουμε τον τρόπο να σταθούμε εμπρός τους έννοες, θαρρετοί με τη διάθεση της πλήρους θέλησης αρχικά και της γνώσης κάπως αργότερα. Πλήρεις συνείδησης.

Γενικώς τίποτα δεν πάει τόσο στραβά, όσο νομίζουμε. 

Όπως ο στραβός γιαλός, ομοίως και το πρόβλημα που μένει απροσανατόλιστο σχετίζεται άμεσα με τη δική μας πορεία. Χρειάζεται έξω από τόλμη και αλλιώτικη γωνία θέασης. Σωστότερο αρμένισμα. 


Η αλήθεια βεβαίως είναι ότι τις περισσότερες φορές τις οποίες διακατεχόμεθα από φιλοσοφική διάθεση συμπίπτει με διεγερμένη την ψυχική μας ευμάρεια κάτι που δεν συμβαίνει όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Λογικό. 

Πέραν όμως της όποιας προσγείωσης μας επιφυλάσσει το καθημερινό της ζωής, υπάρχουν στιγμές μοναξιάς όπου η διάθεση θα μπορούσε να κριθεί πρόσφορη για την άλλη -την απαραίτητη- ματιά. 

Ο καθένας με τον τρόπο του και με τον δικό του χρόνο μια και όπως είπαμε κανείς με όλους εμάς δεν όμοιος. Μπορεί να ταιριάζουμε σε κάποια σημεία, σε κάποιες απόψεις, σε μερικά γούστα, αλλά και πάλι όχι απόλυτα και όχι με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή υπό τις όμοιες προϋποθέσεις. 

Η μη εξομοίωση του ενός με τον άλλον, είναι μία μορφή αντίστασης και μάλιστα από τις πλέον σημαντικές. Μια μορφή προσωπικής αντίστασης που παρέχει όμως τεράστια οφέλη μιας και κάνει το άτομο ακόμα σπανιότερο και άρα πολυτιμότερο. Ίσως και πιο θαυμαστό από κάθε άποψη. 

Θα ήταν πραγματικά ολέθριο να συμφωνούσαμε ολοσχερώς μεταξύ μας, διότι θα χάναμε και τον λόγο και την αιτία της υπέροχης πάλης. Μια τελειότητα στο διηνεκές χάνει το νόημά της. Εάν χανόταν το ψεύδος, η έννοια της αλήθειας αυτομάτως θα ετίθετο υπό αμφισβήτηση. 

Πίσω λοιπόν από όλη αυτή τη θεωρία της πολυχρωμίας εξάπτομαι θετικά όταν κοιτώ άλλους ανθρώπους να ακολουθούν διάφορα μονοπάτια για τον ίδιο προορισμό. Μα και βέβαια ο προορισμός είναι λίγο έως πολύ όμοιος, μια και δεν είναι άλλος από την ευτυχία. Ενσυνείδητα ή ασυνείδητα. 

Η ευτυχία η οποία αρχίζει να αποκτά όνομα κοινό προς το τέλος της όποιας διαδρομής, όταν πλέον το άτομο αναλογίζεται τον λόγο της κάθε του πράξης. Από τη μέρα που γεννήθηκε έως τη μέρα της πλήρους γνώσης. 

Η ευτυχία, η οποία δεν κατακτήθηκε ή που αλώθηκε μέρος της από κάποιους τυχερούς του ανθρώπινου είδους… 

Όλοι θα τριγυρνάμε σε κάποια φάση της ζωής μας στα λιβάδια της μέσα, γυρεύοντας την πύλη που θα μας μπάσει στο κάστρο της. 

Χιλιάδες τα μονοπάτια. Γάμοι, σχέσεις, σπουδές, οικογένειες, διασκεδάσεις, θρησκείες… 

Όλοι οι καλοί και οι κακοί στο τέλος κάπου θα συνομολογήσουμε υπογράφοντες στη σελίδα της ματαιότητας της πολυπλοκότητας της διαδρομής, αλλά ιστορώντας ο καθένας τις δικές του εντυπώσεις και αυτό είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον. 

Και οι μύθοι θα είναι πολλοί. Πολλοί και όλοι ωραίοι. Ακόμα και οι λιγότερο θεαματικοί. Ακόμα και εκείνοι που δεν λέγονται γύρω από τη φωτιά αλλά καταφάσκουν σίγουρη γνώμη σε ένα κεφάλι μέσα. Γνώση στερνή. 

Η αίρεση με την έννοια της προσωπικής ματιάς κρίνεται απαραίτητη. 

Πολύ θα ήθελα κάποιον αιρετικό* με τη καλή ή με την κακή έννοια του όρου να μου καταθέσει τη δική του μύχια άποψη περί αξιών της ζωής. 

Αξίζει κάποιος να φιλοσοφεί με την άλλη άποψη. Είναι εκείνο το αλλιώτικο που λέγαμε ότι μαγεύει… 

*Αυτός που πιστεύει, ακολουθεί, διαφορετικό δόγμα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Θα τολμούσαμε να τον πούμε ακόμα και επαναστάτη.